Leegstand, wat doen er mee en welke mogelijkheden hebben de voorkeur?

Leegstand is nooit plezierig. Niet voor de eigenaar maar ook niet voor de aangrenzende retailers en zeker niet voor de winkelende consument. Iedere locatie waar leegstand ontstaat heeft zijn (on-) mogelijkheden en in onderstaand overzicht hebben wij de diverse tijdelijke invullingen op een rijtje gezet. Iedere optie is beoordeeld en op basis daarvan zie je onze voorkeur voor m.n. de meest levendige en creatieve leegstandsinvullingen.

Р Maak na de SWOT een beleidsplan,

Wat zijn de mogelijkheden:

  • Doorgaan met exploiteren
  • Renoveren of transformeren
  • Verkopen of slopen en her-ontwikkelen

Р Maak een verhuur plan met voldoende flexibiliteit en denk hierbij aan:

  • Is een standaard 5-jarig ROZ nog van deze tijd?
  • Is de maatvoering van de unit nog in orde, kan verkleinen of vergroten?
  • Maak verbreding van de brancheselectie mogelijk.
  • Geef nieuwe branches een kans, denk hierbij aan webwinkels en used productstores.
  • Maak tijdelijke verhuur mogelijk.
  • Welke invulling maakt de meeste kans?
  • Welke invulling heeft een positief effect op de omgeving?
  • Wel eens gedacht aan omzethuur?

Genoeg om over na te denken en de dialoog aan te gaan met je team.

Voorkomen is beter dan genezen, ben creatief en denk in oplossingen !